اخباراساتیدضیافت اندیشه اساتیدطرح‌ها و برنامه‌هامخاطبان

مصاحبه مسئول نهاد دانشگاه یزد در خصوص طرح ضیافت اندیشه شهریورماه

مصاحبه با مسئول محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه یزد در خصوص طرح ضیافت اندیشه شهریورماه

بسمه تعالی

مصاحبه با مسئول محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه یزد در خصوص طرح ضیافت اندیشه شهریورماه 1399

با عرض سلام خدمت شما، حاج آقای حرزاده
از قرار معلوم امسال هم مانند سال های گذشته طرح ضیافت اندیشه اساتید در حال برگزاری است اما شیوه برگزاری آن نسبت به گذشته تغییر کرده است. به همین دلیل به نظر می رسد اساتید محترم در این زمینه سوالاتی داشته باشند. از اینکه در این مصاحبه به این سوالات پاسخ می دهید تشکر می کنم.

– برگزاری ضیافت اندیشه چه ضروتی دارد؟ و چرا اساتید باید در آن شرکت کنند؟

ببینید هیچ کدام از علوم تجربی اعم از طبیعی، مهندسی و حتی علوم انسانی و اجتماعی هدف نهایی زندگی بشر نیستند، علم به انسان ابزار می دهد نه جهت، جهت را دین و معارف توحیدی تعیین می کنند، بنابراین این اعتقادات انسان است که جهت حرکت و مسیر به کارگیری این ابزار را تعیین می کند. دین، هدف از آفرینش انسان را حرکت به سمت خدا و بندگی او می داند و هیچ انسانی بی نیاز از آگاهی برای پیمودن این مسیر نیست. اگر انسان از این هدف اساسی غافل شده و صرفا به دنبال امور دنیوی باشد در حقیقت به خودش ظلم و جفا کرده است.
این مسئله یک وظیفه دو سویه است، وظیفه اصلی بر عهده خود شخص است تا این هدف را دنبال نموده و به دنبال تعمیق و توسعه معرفت خویش باشد، و از طرف دیگر متولیان یک مجموعه مثل دانشگاه هم وظیفه دارند بستر لازم را برای افرادی که در آن مجموعه فعالیت دارند، فراهم کنند.
طبق مشاهدات، بسیاری از اساتید چون معتقدند به مباحث دینی، معنوی و معرفتی نیاز دارند وقتی در این دوره ها شرکت می کنند احساس می کنند چیزی را که در هیاهوی زندگی فراموش کرده بودند یا فرصت پرداختن به آن را نداشتند، یافته اند. البته به هیچ وجه این دوره ها برای رسیدن به آن هدف متعالی کافی نیست و بار اصلی بر دوش خود افراد است.

– آنچه فرموده اید در رابطه با دوره های توحیدی و اخلاقی صحیح و روشن است اما در رابطه با موضوعات سیاسی و حکومتی آیا این ضرورت وجود دارد؟

اصلا نمی شود به جامعیت اسلام معتقد بود اما سیاست و حکومت را از قلمرو آن خارج دانست. وقتی سعادت آخرت از مسیر دنیا می گذرد مگر می شود که دین نسبت به مدیریت این دنیا نظری نداشته باشد. مگر می شود اسلام بگوید اگر امام معصومی برای حکومت نبود دیگر مهم نیست چه کسی حاکم شود.
قرآن کریم ابتدا طاغوت را نفی کرده و سپس به ایمان به خداوند تصریح می فرماید: «و من یکفر بالطاغوت و یومن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقی». آیا نفی طاغوت و کفر به آن چیزی غیر از سیاست است؟ طاغوت یعنی نمرودها و فرعون ها و یزیدها. آیا قرآن در تاریخ مانده و منظور او از نمرود و فرعون فقط نمرود و فرعون همان زمان بوده یا همیشه باید با نمرودها و فرعون های زمان مبارزه کرد؟ آیا اگر امام حسین(ع) امروز می بود بر علیه حکام جور و کشتار مردم یمن و فلسطین سکوت می کرد؟
شهادت تمامی ائمه(ع) بزرگترین دلیل بر این است که دین از سیاست جدا نیست. همین حرکت سیدالشهدا(ع) که در ایام آن هستیم یک حرکت کاملا سیاسی و حکومتی بود.
بنابراین آشنایی یک مسلمان با اندیشه های سیاسی اسلام نیز ضروری است.

– چرا اندیشه سیاسی اسلام مطابق با دیدگاه حکومت ترویج می شود و چرا باید نهادهای حکومتی متولی ترویج آن باشند؟

ابتدا باید عرض کنم که مباحث طرح شده در این دوره و خصوصا دوره های قبل عمدتا مباحث اخلاقی، و معرفتی بوده است و مباحث سیاسی کمتر بوده است. همچنین مباحث سیاسی نیز مربوط به مبانی بنیادین سیاسی اسلام است، نه مباحث جناحی و امثال آن. علاوه بر اینکه هرگز اینطور نیست که فقط متولیان فرهنگی نظام، اندیشه های انقلاب را ترویج کنند، ما هم در کنار سایر اشخاص و نهادها در این رابطه انجام وظیفه می کنیم.
نکته دیگر آنکه طبیعتاً قرار نیست نهاد رهبری افکار ضد جمهوری اسلامی را ترویج کند، اما بنا بر آن است که به دنبال حقیقت باشیم و مباحث جنبه نقد و نظر داشته باشد. ما از آنجا که اندیشه های سیاسی امام و رهبری را حق یافته ایم از آن دفاع کرده و آن را ترویج می کنیم، نه اینکه چون مروج و مدافع آن هستیم، آن را حق بپنداریم. انسان باید همواره پیرو حق باشد و اشخاص و جریان ها را با آنها بسنجد، نه بالعکس.
با این اوصاف، تشخیص حق در گرو تضارب آرا است و طرح ضیافت با توجه به کارگاهی بودن فرصت خوبی برای دانشگاهیان است، و البته کرسی های آزاد اندیشی نیز در این رابطه فرصت مناسب دیگری است.

– چرا طرح ضیافت تابستان امسال بصورت مجازی برگزار می شود؟

اولویت مرکز هم اندیشی استادان دفتر مرکزی نهاد برگزاری جلسات هم اندیشی به صورت حضوری با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اعلام شده است. در برخی دانشگاه های استان نظیر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی برنامه هم اندیشی به صورت حضوری با رعایت فاصله و داشتن ماسک برگزار می شود اما با توجه به نظر برخی عزیزان در دانشگاه یزد مبنی بر عدم برگزاری جلسات به صورت حضوری برای احتیاط بیشتر، ما با دو گزینه روبرو بودیم، یکی تعطیلی جلسات که با درخواست مکرر اساتید قابل پذیرش نبود، و گزینه دوم برگزاری آن به صورت مجازی بود که آن را انتخاب کردیم.

– چرا به جای برگزاری طرح به صورت کاملا برخط، به صورت گذراندن دوره های مجازی برنامه ریزی شده و بخش عمده آن به صورت برون خط برگزار می شود؟

قطعا اولویت نهاد این بود که تمامی دوره به صورت برخط برگزار شود، و ابتدا هم تصمیم بر همین شد و به همین منظور با چند تن از اساتید که معیارهای مرکز هم اندیشی نهاد را داشته و در تراز تدریس طرح ضیافت هستند تماس گرفته و یا مکاتبه شد اما با توجه به اینکه دوره طرح ضیافت باید حداقل 16 ساعت باشد، هیچ کدام از اساتید این مقدار زمان برای تدریس مجازی را نپذیرفتند و ما باز هم در محذوریت بیشتری قرار گرفتیم و در نهایت تصمیم بر آن شد که این طرح به صورت تلفیقی برگزار شود.

– دلیل اساتید مورد نظر برای عدم پذیرش تدریس چه بوده است؟

عمدتا معتقد بودند جلسات برخط هرگز کیفیت جلسات حضوری را ندارد وخصوصا اگر ساعت های تدریس زیاد باشد موجب خستگی شرکت کنندگان شده و باعث افت بیشتر کیفیت خواهد شد.

– چرا روش تلفیقی را انتخاب کردید؟

جلسات برون خط از میان دروس اساتید مطرح کشوری انتخاب شده است. قاعدتا استفاده و بهره گیری از این مباحث موجب می شود اساتید محترم اطلاعات پایه را در موضوع مورد نظر به دست آورند و در کنار آن ممکن است سوالاتی هم برای ایشان مطرح شود، خصوصا که گاهی اساتید در بیاناتشان از اصطلاحاتی استفاده می کنند که برای مخاطبی که در رشته معارف تحصیل نکرده دشوار باشد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم این دوره را با چهار ساعت تدریس برخط ترجیحا توسط همان اساتید آموزش دهنده تکمیل کنیم.

– چرا سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان برای این آموزش برون خط انتخاب شده، و چرا باید این آموزش ختم به امتحان شود؟

این انتخاب از این باب بود که اولا زیر ساخت لازم برای برگزاری این دوره ها از سوی سایت مذکور مهیا بود و ثانیا این سامانه امکان گرفتن آزمون و صدور گواهی دارد.

– آیا گرفتن آزمون از اساتید در شأن ایشان است؟

واقعیت آن است که تا این لحظه ما هیچ وقت در طرح ضیافت و یا سایر جلسات از اساتید آزمون نگرفته ایم، و این کار را هم مناسب نمی دانیم. اما امسال که طرح به صورت مجازی و غیر حضوری برگزار می شود ناگزیر شدیم از آزمون استفاده کنیم تا تفاوتی قائل شده باشیم بین کسی که وقت گذاشته و با دقت کلاس ها را مشاهده کرده و کسی که چنین وقتی نگذاشته است. به نظر ما رسید این کار به عدالت نزدیک تر است.

– دوره های انتخاب شده برای طرح ضیافت در چه سطحی است؟ آیا این دروسی که اساتید در سایت آموزش مجازی دانشگاهیان می بایست شرکت کنند، همان دروسی است که دانشجویان کارشناسی می گذرانند؟

ما در انتخاب دروس به سطح علمی اساتید ارائه کننده و اهمیت موضوعات نگاه کردیم، اما با توجه به تفاوت سطح علمی اساتید رشته های مختلف در موضوعات ارائه شده، این دروس برای عموم اساتید مناسب است.

– از وقتی که برای پاسخ به سئوالات گذاشتید تشکر می کنم.
من هم از شما تشکر می کنم.

پایان مصاحبه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا